Bloggstafett: Språk, makt, demokrati

Det här blogginlägget är en del av Centrum för lättläst bloggstafett på temat språk, makt och demokrati. Jag tar över stafettpinnen efter Pernilla Alm som gjorde sitt inlägg igår tisdag.

Språket har alltid varit viktigt för mig. Som liten och blyg låg tryggheten i att kunna uttrycka mig i skrift. Även om orden länge hölls långt från andras ögon och öron, så var de ändå mina och makten att uttrycka mig, min.

Nu, många år senare, har jag en dotter som inte har ärvt min rädsla för att prata med främlingar på stan. Tvärtom tar hon för sig, frågar och tacklar nästan omkull folk hon möter av genuint intresse för att få veta mer. Det är också tack vare henne, som jag åter fått chans att möta språket när det är helt nytt för någon.

Och liksom under min egen uppväxt drunknar vi i användandet av särskilt ett ord: Duktig. Nour hade knappt hunnit föras från min mage och in i kuvösen, förrän en barnmorska sa att hon var duktig som andades själv. Därefter har hon varit duktig genom att sova gott på natten, duktig när hon är tyst och stilla bland folk. Duktig för att hon pratar två språk och för att hon sätter på korken på sina pennor efter att ha ritat klart.

Det började med att jag försökte undvika ordet. Sedan insåg jag hur mycket det användes och började då förakta det. Så fort ett barn, ofta mitt barn, gjorde något, vad som helst, var hen duktig.

Hur många vuxna skulle beskriva sig själva med: Jag är duktig. På vad? Det betyder ju ingenting när det står för sig självt. Det får mig snarare att tänka på människor som gör vad andra vill att de ska göra, framför att själva bestämma. Ett ord definierat helt utifrån betraktarens ögon.

Vad duktig du var som åt upp din mat är väl egentligen: Vad hungrig du var som åt upp din mat?

Trots att vi undviker ordet hemma får Nour ändå sin beskärda del på förskolan. Härom månaden kom hon hem och kallade sig själv en duktig flicka, en duktig tjej. Häromdagen sa hon att hon var duktig som gick och la sig i sängen. Och jag blir så irriterad, på att det där jävla ordet ska få ta så mycket plats.

Jag är själv skadad av duktigheten. Jag längtar efter att få höra hur bra jag presterar. Får ångest över att inte få tillräcklig bekräftelse och vacklar ständigt i min självkänsla. Många skulle hävda att duktig inte har någonting med det att göra. Men liksom språket går att träna upp till överlägsenhet och retorik är en välkänd krigföring, bär varje ord sin egen betydelse och laddning. Och på samma sätt bör vi ta bort och lägga till det i språket vi tycker behövs, för att prata om saker på ett mer nyanserat sätt.

Min målsättning som förälder är att lägga grunden för en stark självkänsla hos mitt barn. Jag vill att hon ska få en varm och stark relation till sitt språk, att hon främst ska utgå från sig själv och inte leva genom andra. Jag vill att hon ska göra saker för att hon får energi av dem, för att de driver henne framåt i sin utveckling, för att det gör henne glad eller arg eller trött eller pigg. Inte för att någon annan ska se henne.

Jag tror att en stark självkänsla bäddar för mod och empati. Jag tror att ett språk som vi ständigt reflekterar kring, som ger alla samma förutsättningar och samma värde, även ger en bättre värld med större förståelse både för oss själva och för andra.

Min dotter är underbar. Hon är självständig, modig, envis, frågvis, matglad, morgontrött, pratsam, lyhörd, humoristisk, egensinnig, argsint. Det finns så många ord som kan beskriva henne, utan värdeladdning, och som kan göras till hennes på ett helt annat sätt.

Mer såna ord tack. Och gärna fler hen och färre man, men det får jag återkomma till i ett annat inlägg.

Det här blogginlägget ingår i Centrum för lättlästs bloggstafett om språk, makt och demokrati. Centrum för lättläst arbetar för allas rätt till litteratur, nyheter och information utifrån var och ens förutsättningar. Mer information om bloggstafetten och fler blogginlägg hittar du på Centrum för lättlästs hemsida. Jag lämnar över stafettpinnen till min fina vän Clara Fröberg som kommer att publicera sitt inlägg imorgon.

3 kommentarer till “Bloggstafett: Språk, makt, demokrati”

  1. Om språk och makt – till bloggstafetten | erdoderdo skrev:

    […] lättläst bloggstafett på temat språk, makt och demokrati. Jag tar över stafettpinnen efter Agnes Hellström som gjorde sitt inlägg igår […]

  2. Om språk och makt – till bloggstafetten | erdoderdo skrev:

    […] lättläst bloggstafett på temat språk, makt och demokrati. Jag tar över stafettpinnen efter Agnes Hellström som gjorde sitt inlägg igår […]

  3. Ylva skrev:

    Det har jag inte tänkt på. Däremot har jag hållit med om att det är dumt att göra skillnad redan på småbarn; flicka är liten och söt, pojke stor och duktig.

Lämna en kommentar




Kommentar: